Voorbeelden van preventie
Coca-Cola
Preventietoepassing: 
End of life: Recycleerbaar of herbruikbaar
Herkomst van de materialen
Productcategorie: 
Dranken
22,5 % plantaardig materiaal in halveliterflessen

In de lente van 2011 lanceerde Coca-Cola de PlantBottle® -fles in de Benelux. De fles bestaat voor een deel uit plastic van plantaardige oorsprong en is volledig recycleerbaar in het bestaande PMD-circuit. Bovendien veroorzaakt de productie van deze flessen minder CO2 -uitstoot dan de klassieke PET-flessen.

100 % recycleerbare flessen

Coca-Cola produceert niet-alcoholische dranken met als belangrijkste merken Coca-Cola, Sprite, Fanta, Nestea, Chaudfontaine, Minute Maid en Aquarius. Het bedrijf heeft in 2009 de PlantBottle® ontwikkeld. In België werd de PlantBottle® in de lente van 2011 gelanceerd voor de halveliterflessen Coca-Cola, Coke Light en CokeZero. “Onze flessen bestonden al voor 25 % uit gerecycleerd polyethyleentereftalaat (PET). Nu bevatten ze daarbovenop 22,5 % plantaardig materiaal. De flessen zelf zijn ook volledig recycleerbaar,” zegt Jeroen Langerock, Corporate Identity, Public Affairs & Communications Director Belux van Coca-Cola. Eind 2011 waren er 80 miljoen PlantBottle® -flessen op de Belgische markt, wat neerkomt op 15 % van de PET-flessen van het bedrijf.

Integratie in het PMD-circuit

Het plantaardige materiaal dat gebruikt wordt voor de PlantBottle® - fles is suikerriet. Het wordt omgezet in bio-ethanol, een grondstof voor plantaardig plastic. Deze kunststof is gelijkwaardig aan klassieke PET. Met het blote oog is er geen verschil te zien tussen een PlantBottle® -fles en een klassieke PET-fles. “Een groot voordeel van de PlantBottle® is dat de flessen probleemloos in het bestaande PMD-circuit kunnen meedraaien,” zegt Jeroen Langerock. “De PlantBottle® -verpakking kan dus worden gerecycleerd en hergebruikt. Dit past perfect binnen onze visie: we zien onze verpakkingen als recycleerbaar en herbruikbaar materiaal, en niet als afval.”

880 ton minder CO2-uitstoot

Door hernieuwbaar materiaal te gebruiken, verbruikt Coca-Cola minder fossiele brandstoffen en reduceert het de CO2 -uitstoot tijdens de productie van de flessen. In 2011 heeft het bedrijf bij de productie voor België en Luxemburg de CO2 -uitstoot gereduceerd met maar liefst 880 ton. Op wereldschaal kon CocaCola dankzij de PlantBottle® al ongeveer 60.000 vaten aardolie uitsparen. Tegen 2020 wil het bedrijf alle PET-flessen vervangen door PlantBottle® -flessen.

Om te onthouden 

 

  • 22,5 % van de PlantBottle® -verpakking is gemaakt van suikerriet.
  • De PlantBottle® -fles bevat daarnaast 25 % gerecycleerde PET en is volledig recycleerbaar.
  • De fles kan worden opgenomen in de bestaande inzamelingen recyclagestromen voor PMD.

De productie en commercialisering van de PlantBottle® -fles

Stap 1: een hernieuwbaar materiaal kiezen

Coca-Cola bestudeerde verschillende plantaardige materialen en koos uiteindelijk voor Braziliaans suikerriet. Dit suikerriet is ruim beschikbaar en kan op een duurzame manier geteeld worden. Bovendien is er al veel ervaring opgedaan met het gebruik van suikerriet als verpakkingsmateriaal. Coca-Cola werkte samen met een plaatselijke ngo om de meest verantwoorde bron voor suikerriet te vinden. De groep wil immers niet bijdragen tot de ontbossing en niet concurreren met de voedselproductie.

Stap 2: de logistieke keten aanpassen

Voor de productie van de PlantBottle® - fles is een tweede logistiek circuit nodig. De PlantBottle® gebruikt immers andere materialen en wordt anders gevormd en geproduceerd dan de rest van de flessen. Nadat het suikerriet is geoogst, gebeurt de omzetting naar bio-ethanol ter plekke. De flessen worden vervolgens voorgevormd in Frankrijk. De flessen voor de Belgische en Luxemburgse markt worden geblazen in de productiesite in Antwerpen.

Stap 3: helder communiceren met de consument

De PlantBottle® -fles heeft een specifiek etiket dat consumenten informeert over het gebruikte percentage aan plantaardige stoffen en over het feit dat de fles volledig recycleerbaar is. Bij de lancering werd een folder bij de sixpacks gevoegd. Coca-Cola heeft ook een affiche- en mediacampagne gevoerd.

 

Tegen 2020 wil Coca-Cola alle PET-flessen vervangen door PlantBottle® -flessen.

Jeroen Langerock, Corporate Identity, Public Affairs & Communications Director Belux, Coca-Cola 

 

 

Coca-Cola en het milieu

  • Elke verpakking van Coca-Cola beantwoordt aan de 4R-strategie: Reduce, Recycle, Re-use en Renew.
  • De interactieve website www.traceyourcoke.be informeert consumenten over de inspanningen die Coca-Cola levert voor het milieu. De site stimuleert hen ook aan om milieubewust(er) te leven.
  • Coca-Cola introduceerde energiebeheerssystemen voor haar koelinstallaties. Hierdoor kan de groep 35 % energie per installatie besparen.
  • De vrachtwagens van Coca-Cola Belgium mogen maximaal 80 km/u rijden; hierdoor stoten ze tot 15 % minder CO2 uit.
  • De groep zette programma’s op voor duurzaam waterverbruik, het hergebruik van het spoelwater (onder meer voor de koeling van de machines) en de bescherming van de waterwingebieden in Chaudfontaine.

www.cocacolabelgium.be