Voorbeelden van preventie
Panasonic
Preventietoepassing: 
Andere
Productcategorie: 
Lichaamsverzorging
Gebruiksvriendelijkheid moet niet milieubelastend of duur zijn

In 2005 merkte Panasonic dat de verpakking van zijn batterijen voor hoorapparaten niet handig was voor oudere mensen, nochtans de grootste doelgroep. Panasonic deed beroep op het Gentse designbureau pars pro toto. Na diepgaand gebruikersonderzoek werd een nieuw verpakkingsconcept ontwikkeld. De nieuwe verpakking is zelfs kleiner en goedkoper dan de vorige. Gebruiksgemak hoeft dus niet milieubelastend of duur te zijn.

Te weinig rekening gehouden met de gebruikers

Panasonic Batteries is marktleider in batterijen, onder andere in 1.4V zinkoxide knoopcellen voor hoorapparaten. Maar toen het bedrijf in 2004 een nieuwe verpakking voor die knoopcellen lanceerde, zag het zijn verkoop op korte termijn gevoelig dalen. Het bedrijf vroeg advies aan het Gentse designbureau pars pro toto, dat snel de vinger op de wond legde. “Hoorapparaten worden vooral door oudere mensen gebruikt”, verklaart Johan Bonner, Sales & Marketing Manager van pars pro toto. “Die vonden de nieuwe verpakking niet handig. Ze was ontworpen met het oog op minimale productiekost, maar niet voor gebruiksgemak. Zo zat het scharnier aan de verkeerde kant en moesten de batterijen er met behulp van een balpen uitgeduwd worden. Omslachtig en vervelend, zeker voor oudere mensen met een verminderde fijne motoriek en minder goede ogen.

Handiger met minder milieu-impact

Na uitvoerige analyse en conceptontwikkeling (zie verso) is de Easy Dispenser Pack op de markt gebracht. “Het is een rond, transparant doosje met een grote draaiknop,” zegt Johan Bonner. 

“De gebruikers zien meteen hoe het werkt: je moet de draaiknop tot boven een batterijtje draaien, het bakje omdraaien en de knoopcel in je handpalm opvangen. Heel eenvoudig, ook voor mensen die minder goed zien, een beetje bibberen of andere motorische nadelen ondervinden. Opmerkelijk ook: deze nieuwe verpakking is zelfs kleiner en goedkoper dan de vorige. Gebruiksgemak hoeft dus niet milieubelastend of duur te zijn.” De Easy Dispenser Pack is eenvoudig te gebruiken: de knop tot boven een batterijtje draaien, het bakje omdraaien en de knoopcel opvangen.

Om te onthouden

  • Panasonic zag de verkoop van batterijtjes voor hoorapparaten dalen omdat de nieuwe verpakking niet gebruiksvriendelijk was voor oudere mensen.
  • Pars pro toto ontwikkelde een alternatief na onderzoek van de markt, gesprekken met gebruikers en nauwgezette observatie van hun handelingen bij het gebruik.
  • De ontwikkelde Easy Dispenser Pack is kleiner en goedkoper dan haar voorganger.

 

Hoe ontwikkelde pars pro toto de nieuwe verpakking?

Stap 1: markt en gebruikers beter leren kennen

Pars pro toto onderzocht de markt, niet alleen de verpakkingen van de concurrentie, maar ook die van ergonomisch verwante producten zoals snoepjes en kauwgomtabletten. Tegelijk hebben ze de meest kritische doelgroep geanalyseerd. Ze voerden gesprekken met rusthuisbewoners, observeerden hoe ze met de verpakkingen omgingen, welke moeilijkheden ze daarbij ondervonden en welke (al of niet uitgesproken) frustraties ze opliepen. Dat gebeurde met hulp van een professionele ergonoom.

Stap 2: veel discipline bij de conceptontwikkeling

Pars pro toto toetste elk ontwerpidee meteen bij de rusthuisbewoners. “Met rapid prototyping konden we foute keuzes snel uitschakelen,” zegt Johan Bonner. “Ik herinner me een gebruiker die vond dat de verpakking aan een rammelaar deed denken, vanwege het geluid. Tijdens zo’n iteratief ontwerpproces komen vaak onverwachte gevoeligheden naar boven. Je moet heel alert zijn en veel discipline en kritische zin aan de dag leggen.”

Stap 3: engineering en preproductie

De gedetailleerde feedback van de gebruikers leverde waardevolle informatie voor de uiteindelijke realisatie. Johan Bonner verklaart: “We wisten precies waarop we moesten letten bij de engineering. De gebruikers moesten meteen zien dat het deksel eigenlijk een draaischijf is. Daarom gaven we het een herkenbare vorm, het lijkt op de knop van een oud gasfornuis. We zorgden ook dat de batterijtjes eenvoudig uit de verpakking vallen, maar dat ze toch niet teveel rammelen. De details zijn ontzettend belangrijk.”

 

De gebruikers moesten meteen zien dat het deksel eigenlijk een draaischijf is.

Johan Bonner, Sales & Marketing Manager van pars pro toto

 

Pars pro toto

Pars pro toto is een full service ontwerpbureau dat innovatieprojecten voor bedrijven en overheden begeleidt en uitvoert. De activiteiten gaan van industrial design, over het ontwerp van bedrijfstentoonstellingsruimten tot het ontwikkelen van specifieke bedrijfsgezelschapsspelen. Enkele andere realisaties rond verpakkingspreventie:

  • Pars pro toto ontwikkelde voor Ecover een systeem van hervulbare verpakkingen, speciaal voor klanten van natuurvoedingswinkels. Elk onderdeel van de verpakking werd ontworpen met het oog op een minimale milieu-impact.
  • Pars pro toto ontwikkelde voor de OVAM de Ecolizer, een praktische gids die productontwerpers helpt om de ecologische voetafdruk van hun ontwerpen zo klein mogelijk te maken.

 

 

Meer informatie