Voorbeelden van preventie
Delhaize
Preventietoepassing: 
Andere
Productcategorie: 
Voedingswaren
Grondige aanpak essentieel voor succes
Delhaize bespaart 108 ton plastic en wint Greener Packaging Award dankzij verpakkingsdiagnose

Delhaize paste in 2012 haar verpakking voor gedroogd fruit aan op basis van de adviezen uit de verpakkingsdiagnose van XIOS Hogeschool Limburg. De resultaten mogen er zijn. “We volgden het advies van de experts en vervingen de bestaande plastic dozen door plastic zakjes, waardoor we op jaarbasis maar liefst 108 ton plastic besparen – zonder enige toegeving op vlak van productkwaliteit”, zegt Jonathan Martens, Environmental Project Manager bij Delhaize. “Het unieke aan de verpakkingsdiagnose is bovendien dat alle aspecten van de verpakking in rekening gebracht worden, van productbescherming en -bewaring tot transport en logistiek.” Delhaize werd voor haar inspanningen eind 2012 beloond met de Grote Prijs op de eerste editie van de Greener Packaging Awards.

 

Verpakking ten dienste van product

Voor Delhaize staat de kwaliteit van het product centraal in het verpakkingsbeleid. “Er bestaat volgens ons niet zoiets als een ideale verpakking”, zegt Jonathan Martens. “Verpakkingsoptimalisatie moet dan ook product per product bekeken worden. De kunst bestaat erin om de verschillende rollen van verpakking maximaal uit te spelen in functie van het product en op basis daarvan te beslissen welke verpakking en hoeveel verpakking exact nodig is.” “Aangezien kwaliteit essentieel is voor ons, ligt de focus heel sterk op bescherming tijdens transport, het verhogen van de houdbaarheid en een optimale bewaring van het product bij de consument thuis. Ook het vermijden van verspilling staat hoog op de prioriteitenlijst. De nieuwe verpakking voor onze sneetjes kaas is daar een goed voorbeeld van. Door een extra plastic folie toe te voegen, en de sneetjes per drie te verpakken, zorgen we ervoor dat ook het laatste sneetje vers en lekker blijft – en niet weggegooid wordt.” Tot slot legt ook de markt beperkingen op. “Een goed voorbeeld zijn vleesverpakkingen. Een vacuumverpakking voor een steak is voor Belgische consumenten bijvoorbeeld onaanvaardbaar, ook al is er minder verpakking nodig en blijft het vlees langer vers”, zegt Jonathan Martens.

Om te onthouden

  • Productkwaliteit staat centraal in het verpakkingsbeleid van Delhaize. Verpakkingsreductie is geen doel op zich en mag niet leiden tot compromissen op het vlak van kwaliteit.
  • De verpakkingsdiagnose staat voor objectief en gefundeerd advies dat alle aspecten rond verpakking in rekening brengt.
  • De frisse blik van een externe partij is cruciaal voor het succes van de diagnose en leidt tot oplossingen waar je als bedrijf geen oog meer voor hebt.

Het volledige plaatje

“Enkel wanneer al die aspecten in rekening worden gebracht, kan er sprake zijn van een succesvolle verpakkingsoptimalisatie”, vervolgt Jonathan Martens. “Een verpakking aanpassen is dan ook iets wat weloverwogen moet gebeuren, en dat maakt de verpakkingsdiagnose van XIOS Hogeschool Limburg zo interessant. De experts delen onze globale visie, en focussen dus niet alleen op verpakkingsreductie, maar brengen evengoed alle andere aspecten in rekening.” De frisse blik van een externe partij brengt nog een extra toegevoegde waarde. “De suggestie om voor de verpakking van het gedroogd fruit over te schakelen van plastic potjes naar plastic zakjes is vrij ingrijpend en niet zo voor de hand liggend. Als bedrijf word je voor een stuk blind voor de eigen activiteiten en zie je niet altijd alle mogelijkheden. Hun brede expertise zorgt er bovendien voor dat de experts ook de impact van een dergelijke ingreep op de logistiek – transport, opslag, collissage, geautomatiseerde systemen – accuraat kunnen inschatten.” Tot slot stelde Delhaize ook de neutraliteit van het advies heel sterk op prijs. “Wij krijgen uiteraard ook heel wat leveranciers over de vloer die zogenaamd gratis advies bieden”, legt Jonathan Martens uit. “Niets mis mee, want je kunt er alleen maar uit leren. Maar je bent natuurlijk nooit zeker in hoeverre de commerciële doelstellingen primeren. Terwijl je hier kunt rekenen op objectief, gefundeerd en genuanceerd advies.”

 

Wij krijgen uiteraard ook heel wat leveranciers over de vloer die zogenaamd gratis advies bieden

Jonathan Martens