Voorbeelden van preventie
Rexona
Preventietoepassing: 
Betere afstemming op omverpakking of logistiek
Vermindering van het productverlies
Gewichtsvermindering
Productcategorie: 
Lichaamsverzorging
Minder verspilling en minder verpakking voor dezelfde inhoud dankzij nieuw design

Meer verkoop en minder klachten. Met de Rexona upside-down deo roll-on ontwikkelde Unilever een nieuw commercieel succesproduct. Ook op milieuvlak is het een topper. Met het nieuwe design bespaart de klant “product” en de fabrikant tonnen plastic verpakking en productietijd.

Unilever produceert en verkoopt tal van topmerken in food en non-food, waaronder Becel, Lipton, Bertolli, Dove en Rexona. De groep heeft wereldwijd meerdere ontwikkelingscentra. Die zoeken continu naar betere producten en verpakkingen, met specifieke aandacht voor de milieu-impact. Dat blijkt ook uit de ontwikkeling van de nieuwe verpakking voor de Rexona-deodorants.

Minder overschot na gebruik

Het R&D-team heeft de deodorantfles letterlijk op zijn kop gezet. Resultaat ? Een gebruiksvriendelijker product.“Doordat het flesje ondersteboven staat, komt de vloeistof er bij gebruik meteen uit, zonder eerst te moeten schudden”, aldus Henk Kielman, Technical Manager bij Unilever Benelux.“Bovendien is er op het einde minder overschot. Zo daalt de kans op verspilling als de consument het lege flesje in de afvalbak gooit.”

Ongeveer 14 % minder plastic

Het nieuwe design spaart ook heel wat verpakkingsplastic uit. “Het flesje heeft dezelfde inhoud als zijn voorganger,namelijk 50 ml”, legt Kielman uit.“Toch hebben we nu gemiddeld 14 % minder plastic nodig. Voor een internationaal topproduct betekent dat al snel een besparing van enkele honderden ton per jaar.Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor ons budget.”

Snellere productie beperkt energieverbruik om te onthouden

De nieuwe upside-down deo roll-on wordt ook 18 % sneller geproduceerd. Het dekseltje is beduidend kleiner dan vroeger en vraagt zelfs 48 % minder productietijd.“Die tijdwinst spaart ons heel wat energieverbruik en koelwater uit”, zegt Kielman. “Kortom, het nieuwe design vermindert onze milieu-impact in meerdere schakels van de productlevenscyclus.”

 

Om te onthouden 

  • Het R&D-team van Unilever houdt steeds rekening met de milieu-impact.
  • Het nieuwe design van de Rexonadeodorant beperkt het productoverschot na gebruik en de kans op lekkage.
  • De verpakking vraagt minder plastic en productietijd.

 

Hoe ontwierp Unilever een milieuvriendelijkere deodorant ?

Stap 1: design op zijn kop voor minder verspilling

De ontwerpers kwamen op het idee om de deodorant letterlijk op zijn kop te zetten.Zo komt de vloeistof er meteen uit zonder schudden.Om lekkage te vermijden, werd de balhouder voorzien van twee concentrische afsluiters en het dekseltje van bajonetsluitingen.

Stap 2: Spider-reservoir verbetert het gebruik

Een Spider-reservoir in de flessenhals verdeelt de vloeistof gelijkmatiger over de roller.Dat verhoogt de klanttevredenheid. En het beperkt de kans dat het product vroegtijdig in de vuilnisbak belandt.

Stap 3: minder plastic en efficiëntere productie

De nieuwe verpakking heeft dezelfde inhoud als de vorige, namelijk 50 ml. Gemiddeld vraagt het nieuwe design 14 % minder plastic. Bovendien wordt het dekseltje 48 % en het flesje 18 % sneller geproduceerd.

 

 Het nieuwe design van onze Rexona upside-down deo roll-on beperkt de milieuimpact in verschillende fases van de productlevenscyclus.

Henk Kielman,Technical Manager, Unilever Benelux

 

Ook u kunt het succes van uw producten vergroten via een aangepast design

Enkele tips van Unilever:

  • Gebruik de gegevens van uw klantendienst. Klachten kunnen een belangrijke inspiratiebron zijn voor een milieuvriendelijker ontwerp van uw verpakking.
  • Naast milieu-impact is ook de merkondersteuning een belangrijke parameter.De klant moet de verpakking herkennen en onmiddellijk associëren met uw merk.
  • Hou rekening met de milieu-impact doorheen de hele keten : van productie tot en met verwerking van de verpakking.

 

Unilever en het milieu

Unilever investeert actief in duurzame ontwikkeling. Enkele realisaties: 

  • Unilever lanceerde een programma om de ecologische voetafdruk van haar productie gevoelig te verminderen.Van 1995 tot 2008 daalde de CO2 -uitstoot met 39 % en het waterverbruik met 63 % per geproduceerde ton. 
  • Unilever engageert zich om tegen 2015 al haar palmolie te halen uit gecertificeerde duurzame bronnen en haar thee voor het Lipton-gamma aan te kopen bij plantages met een Rainforest Alliance certificaat.