Voorbeelden van preventie
Colruyt
Preventietoepassing: 
Vermindering van het productverlies
Productcategorie: 
Was- en onderhoudsproducten
Op termijn alleen nog geconcentreerde wasmiddelen in de rekken

Colruyt wil zo snel mogelijk alle vloeibare wasmiddelen uitsluitend nog in geconcentreerde vorm aanbieden. Zo wil de warenhuisketen de verpakkings- en transportkosten verlagen. Colruyt onderhandelt hierover met de leveranciers. De klant wordt uitgebreid geïnformeerd over de voordelen van deze nieuwe producten.

Een keuze voor het milieu en voor de consument

Vloeibare wasmiddelen in geconcentreerde vorm bevatten minder water dan normaal. Het watergehalte issoms zelfs drie tot vier keer lager.“De voordelen spreken bijna voor zich”, zegt Vic De Meester, verantwoordelijke milieu bij Colruyt.“De verpakkingen worden lichter en kleiner,dus is er alvast minder verpakkingsafval voor eenzelfde totale waskracht. Bovendien nemen de kleinere flessen in het magazijn minder plaats in en wordt het transport goedkoper omdat we in één rit minstens dubbel zoveel flessen kunnen vervoeren.”Producenten, leveranciers en distributeurs besparen dus kosten. Bovendien is de milieulast beduidend kleiner. “Maar ook de consument wint erbij”, zegt De Meester.“Flessen van één of anderhalve liter zijn nu eenmaal makkelijker te hanteren dan grote flessen van drie liter. En er zit uiteraard een aangepast doseerdopje bij om te verzekeren dat de consument het product optimaal gebruikt.”

Colruyt neemt het voortouw

De industrie ontwikkelt momenteel in sneltempo steeds sterker geconcentreerde producten. “In het buitenland zijn supergeconcentreerde wasmiddelen al een echt succes”, zegt De Meester, “maar in België volgt de markt nog te weinig. Daarom willen wij onze verantwoordelijkheid opnemen en alle betrokkenen goed informeren over de voordelen van deze nieuwe producten. Het is immers een win-winsituatie : hoe efficiënter de distributie werkt, hoe goedkoper ze de producten kan aanbieden en hoe kleiner de milieulast.”

om te onthouden

  • Colruyt wil zoveel mogelijk geconcentreerde wasmiddelen aanbieden en zo het verpakkingsafval verminderen, de transportkosten drukken en de milieulast verlagen.
  • De kleinere flessen hebben een aangepast doseerdopje.Ze zijn makkelijker te hanteren en dus praktischer.
  • In de winkel wordt de prijs per dosis aangeduid en niet langer alleen de prijs per liter. Zo kan de klant producten met verschillende concentraties correct vergelijken.

 

Stap 1: met de leveranciers onderhandelen

Colruyt onderhandelt met zijn leveranciers en wil dat ze op termijn alleen nog wasmiddelen in geconcentreerde vorm aanbieden. In de wasmiddelenindustrie wordt (ecologische) vernieuwing vaak afgeremd door de grote productgetrouwheid en gewoontes van de klant.De Colruyt-campagne is dus een steun in de rug voor innoverende bedrijven.

Stap 2: de prijs per dosis aanduiden

Voor vloeibare wasmiddelen duidt Colruyt voortaan de prijs per dosis aan en niet langer alleen de prijs per liter.Zo kan de klant producten met verschillende concentraties correct vergelijken. De producten kunnen zo ook makkelijk vergeleken worden met wasmiddelen in poedervorm,die vaak nog een groter volume innemen.

Stap 3: de klant sensibiliseren

Colruyt voert een informatiecampagne om de voordelen van geconcentreerde wasmiddelen uit te leggen aan de consument.Aan de hand van tekeningen wordt duidelijk uitgelegd dat die producten zorgen voor minder milieulast. Ook deze positieve communicatie ondersteunt dus ecologische innovatie in de wasmiddelenindustrie.

 

 Flessen van anderhalve liter zijn handiger dan grote flessen van drie liter. En er zit uiteraard een aangepast doseerdopje bij om overconsumptie te vermijden.

Vic De Meester

 

 

Colruyt en het milieu

- De Groep Colruyt voert sinds 1990 een actief preventiebeleid via Greenline. Dit programma is een engagement voor het leefmilieu en besteedt aandacht aan de milieu-impact van verpakkingen.

- De Groep Colruyt profileert zich op de markt met een politiek van laagste prijzen. Werken aan de laagste verkoopprijzen betekent ook werken aan de laagste kosten. Dat versterkt het belang van preventie.

Realisaties:

  • Colruyt geeft al sinds jaar en dag geen eenmalige draagtassen aan zijn klanten en stimuleert maximaal hergebruik van de kartonnen verpakkingsdozen van leveranciers.
  • De afhaaldienst Collect & Go biedt de goederen aan in plastic plooiboxen met leeggoedwaarborg (cf. fiche van maart 2008). De Greenline-programma’s zorgden tussen 1990 en 2006 voor een totale transportbesparing van 43 miljoen km. In dezelfde periode vermeed Colruyt in totaal 86.581 ton verpakkingsafval.