Voorbeelden van preventie
Happy
Preventietoepassing: 
Betere afstemming op omverpakking of logistiek
Gewichtsvermindering
Productcategorie: 
Andere
Slim speelgoed in een slimme verpakking

Speelgoedproducent Happy uit Zoersel bewijst al jaren dat het als kleine speler zijn mannetje kan staan in een sector die gedomineerd wordt door grote multinationals. De Happy Cube-puzzels van het bedrijf prijken in meer dan 40 landen in de rekken van de betere speelgoedwinkels. “Slim en creatief zijn is ons handelsmerk, en ook met onze verpakkingen huldigen we die filosofie”, zegt CEO Gerdy Loots. “Wie het slim aanpakt, kan van zijn verpakkingen zelfs een concurrentieel voordeel maken.” Het bedrijf werd in november 2012 nog voor zijn aanpak beloond met een nominatie voor een Greener Packaging Award.

Het kubus concept

Het concept achter de Happy Cube-puzzels komt uit het brein van een Belg – Dirk Laureyssens uit Zoersel. Hij kwam in 1986 op het idee. “Het concept is even eenvoudig als geniaal”, zegt Natalie Tempelers, PR-verantwoordelijke bij Happy. “Zes puzzelstukjes waar je een perfecte kubus mee moet maken. Het aantal combinaties is eindeloos. In totaal ontwierp Dirk Laureyssens meer dan 300 kubuspuzzels in verschillende vormen en verschillende moeilijkheidsgraden met meer dan 7.500 verschillende puzzelstukjes. We brengen dan ook een ruim aanbod van puzzels op de markt, van de pas geïntroduceerde SmartCube voor de allerjongsten tot de MarbleCube voor gevorderden.”

 

Van 2D naar 3D

Naast het speelplezier, hebben de puzzels ook een grote pedagogische meerwaarde. “Ze helpen onder meer bij de ontwikkeling van de motoriek en het ruimtelijke inzicht van kinderen”, benadrukt Gerdy Loots. “Bij het puzzelen maken kinderen de stap van 2D naar 3D. Bovendien stimuleren de puzzels ook hun creativiteit. Door verschillende puzzelstukjes te combineren kunnen ze naast de kubussen ook andere figuren en voorwerpen ineenknutselen. Het is soms verrassend om te zien wat ze ervan maken – van huisjes tot robotten.”

Kwaliteit en duurzaamheid voorop

Duurzaamheid is altijd al onderdeel geweest van de Happyfilosofie. “Al onze producten worden bijvoorbeeld lokaal geproduceerd in België, omdat dat de beste garantie biedt op een duurzame productie”, zegt Natalie Tempelers. “Zo kunnen we garanderen dat er geen kinderarbeid aan te pas komt en dat de puzzels geproduceerd worden in veilige omstandigheden voor arbeiders. Ze worden bovendien gemaakt uit kindvriendelijke materialen op basis van natuurlijk rubber. Ze zijn geurloos, bevatten geen schadelijke stoffen en gaan heel lang mee – ze kunnen zelfs zonder probleem in de wasmachine op 30° gewassen worden.”

Verpakking – onderdeel van het product

Die duurzaamheidsfilosofie trekt Happy ook door in de verpakking van haar producten. “Dat begint al bij de productie van de puzzels zelf. Wat normaal gezien productie-overschot zou zijn – de overgebleven randjes rond de puzzelstukjes – maakt integraal deel uit van het product en zorgt ervoor dat de puzzelstukjes op een handige manier kunnen worden opgeborgen. Bekijk het als een verpakking die je niet hoeft weg te gooien”, zegt Gerdy Loots. “Onze B2B-producten verkopen we vandaag zelfs zonder verpakking”, vult Nathalie Tempelers aan. “Relatiegeschenken worden toch meestal rechtstreeks vanuit de kartonnen doos uitgedeeld, of ze worden ergens klaargelegd, bijvoorbeeld aan de receptie. Een extra folie rond het product heeft dan ook weinig toegevoegde waarde. Daarmee realiseren we een besparing die zowel de klant als het milieu ten goede komt.”

 

Om te onthouden

  • Happy reduceerde het volume van de verpakkingen tot een derde door lege ruimtes te vermijden.
  • De verpakkingen zijn volledig gemaakt uit gerecycleerde en recycleerbare materialen.
  • Verpakkingsoptimalisatie reduceert niet alleen de milieu-impact, maar ook de productie- en transportkosten.

 

Hoe verpakking een concurrentieel voordeel kan worden?

Geen lucht vervoeren

Happy leverde door de jaren heen heel wat inspanningen om de verpakking zo optimaal mogelijk af te stemmen op het product. “Lucht vervoeren heeft weinig zin”, zegt Gerdy Loots daarover. “Elke nutteloze ruimte van de verpakking moest er dan ook uit. Vandaag gaan er 40 puzzelpakjes in een exportdoos. Tien jaar geleden waren er dat nog maar 14. Vooral over lange afstanden maakt dit al snel een aanzienlijk verschil. Voor een transport naar Australië bespaar je gemakkelijk 1 euro per puzzel, een verschil dat je volledig ten goede kan laten komen aan de consument. Dit is in een zeer concurrentiële markt als de speelgoedsector – waar producten vaak in lageloonlanden geproduceerd worden – een belangrijk voordeel. Verpakkingsoptimalisatie is met andere woorden niet alleen een ecologische kwestie, maar heeft ook een belangrijke economische component.” Happy werkte daarvoor nauw samen met haar verpakkingsleverancier – ook al stond die daar aanvankelijk aarzelend tegenover. Ook een deel van de klanten stond overigens sceptisch. “We hebben gemerkt dat ze in sommige landen nog altijd een grote doos willen”, zegt Gerdy Loots. “Gelukkig zijn dat eerder uitzonderingen aan het worden en kunnen ze gemakkelijk overtuigd worden – het prijsvoordeel speelt daar zeker een belangrijke rol.”

Gerecycleerd én recycleerbaar

Ook met het type verpakkingsmateriaal gaat Happy heel bewust om. “We maken al langere tijd gebruik van gerecycleerd papier voor onze verpakkingen. Maar recent slaagden we er ook in om onze verpakkingen door een aantal eenvoudige aanpassingen ook volledig recycleerbaar te maken. Dat verhoogt de duurzaamheid van onze producten nog verder.” Het bedrijf werd voor haar inspanningen op het vlak van verpakkingsoptimalisatie onlangs nog beloond met een nominatie op de Greener Packaging Awards. “We zijn uiteraard blij dat de inspanningen die we als bedrijf leveren op die manier erkend worden. En we leveren meteen ook het bewijs dat het ook voor een kmo kan lonen om te werken aan verpakkingsoptimalisatie”, besluit Gerdy Loots.

Opvallen in de rekken

“Verpakking vervult een belangrijke rol in onze sector”, zegt Gerdy Loots. “Speelgoedproducten zijn immers vaak impulsaankopen. Opvallen in de rekken is dus de boodschap. Als kleine speler in een wereld van multinationals die de speelgoedwinkels zo vaak domineren, beschouwen we verpakking als een van de elementen waarmee we ons kunnen onderscheiden van de concurrentie. Over elk aspect van onze verpakkingen hebben we dan ook grondig nagedacht.” Het specifieke, herkenbare fluo-groen van de Happy-verpakkingen valt bijvoorbeeld meteen op – ook in de donkere hoeken van de speelgoedwinkel. “Bovendien besteden we ook aandacht aan de esthetiek van onze verpakkingen. We streven naar een mooie verpakking die consumenten willen bewaren – en dus niet zomaar weggooien. Dat past ook perfect binnen de duurzaamheidsfilosofie van onze puzzels en hun lange levensduur. We maken geen wegwerpproducten.”

 

 

Happy en duurzaamheid

  • De Happy-puzzels worden lokaal geproduceerd in veilige omstandigheden voor arbeiders.
  • Ze bestaan uit milieu- en kindvriendelijke materialen, gebaseerd op natuurlijk rubber.
  • Ze worden ontworpen om heel lang mee te gaan en kunnen zelfs in de wasmachine.

www.happy.be