Voorbeelden van preventie
Procter & Gamble
Preventietoepassing: 
Gewichtsvermindering
Productcategorie: 
Was- en onderhoudsproducten
Wasmiddel in de vorm van een viskeuze gel: een duurzame innovatie met minder verpakkingen

Procter & Gamble (P&G) lanceert een nieuw wasmiddel in de vorm van een dikke viskeuze gel. Het product vraagt 34 % minder verpakkingsmateriaal dan de meeste vloeibare wasmiddelen en voor de productie is beduidend minder water en energie nodig. Bovendien wast het proper vanaf 15°C, zodat ook de klant energie bespaart.

Een compacter product vraagt minder verpakking

P&G lanceert het nieuwe product ‘Ariel Excel Gel’ in België in april 2009. Het product wordt verkocht in compacte flessen van 667 ml (18 wasbeurten) met een passende doseerdop. Linda Blereau van P&G: “De gel wordt in de doseerdop gespoten - ongeveer zoals bij een fles ketchup - en die dop wordt bovenop het wasgoed in de trommel van de machine gelegd.Voor matig vervuild wasgoed volstaat een kleine dosis van 37 ml, voor sterk vervuild wasgoed iets meer. Gel en verpakking laten een heel precieze dosering toe zonder verspilling.” Ariel Excel Gel heeft een aantal directe ecologische voordelen. “Het product is veel compacter dan de huidige geconcentreerde wasmiddelen en gebruikt tot 34 % minder verpakkingsmateriaal dan de meeste vloeibare wasmiddelen op de Belgische markt”, zegt Blereau. “Bovendien hebben we berekend dat de productie en distributie van deze gel tot 50 % minder water en tot 40 % minder energie verbruikt.”

Proper wassen op 15°C bespaart energie om te onthouden

Ariel Excel Gel werd ontwikkeld om te wassen op alle temperaturen en werkt ook zonder opwarming van het leidingwater. “Ariel Excel Gel bevat enzymen en speciale‘Coolclean’-ingrediënten”,  verklaart Blereau.“Deze ingrediënten zijn ook actief bij lage wastemperaturen en zelfs op 15°C, wat overeenkomt met het programma voor koude katoenwas.” Het resultaat is een belangrijke bijkomende energiebesparing. Blereau :“In de levenscyclus van een wasbeurt lokaliseert 75 % van het energieverbruik zich bij de consument thuis. Van dat verbruik gaat 85 % naar de opwarming van het leidingwater en de rest naar de mechanische energie van de wastrommel. Als de consument kan wassen op een lagere temperatuur of helemaal zonder opwarming van het water,  brengt dat een aanzienlijke energiebesparing met zich mee.”

Om te onthouden

  • Ariel Excel Gel vraagt tot 34 % minder verpakkingsmateriaal. Voor de productie is tot 50 % minder water en tot 40 % minder energie nodig dan bij nietgeconcentreerde vloeibare producten.
  • Een dosis van dit product bevat tot drie keer meer bestanddelen die al op koude temperatuur actief zijn. Daardoor kan het zelfs vanaf 15°C proper wassen,dus zonder opwarming van het water – een aanzienlijke energiebesparing.
  • Het product is geen afgeleide van een bestaande formule,maar werd vanaf nul ontwikkeld met het oog op goede wasprestaties en een minimale impact op het milieu.

 

Hoe ontwikkelde P&G de nieuwe Ariel Excel Gel ?

Stap 1: focus op wasprestatie en duurzaamheid

Ariel Excel Gel is het tastbare resultaat van een onderzoeksproject naar‘het wasmiddel van de toekomst’. Dat wasmiddel moest volgens P&G uitstekende wasprestaties leveren, ook bij lage wastemperaturen. Zo vermindert tegelijk de impact op het leefmilieu, want de verwarming van het water is de grootste energieverslindende post bij een wasbeurt.De concentratie maakt ook mogelijk een verpakking- en transportvermindering.

Stap 2: van nul begonnen

Het product werd vanaf nul ontwikkeld en is geen upgrade van een bestaand product. “We hebben drie maanden gebrainstormd. Daaruit kwamen tot 5 miljoen formules. Op basis van strenge selectiecriteria hebben we daaruit 30 formules weerhouden voor tests om uiteindelijk te komen tot Ariel Excel Gel”, zegt Blereau. “De ontwikkeling van concept tot marktrijp product heeft in totaal drie jaar geduurd.

Stap 3: product- en verpakkingsacceptatie testen en bevorderen

P&G heeft uitgebreid getest of een dergelijke compacte gel als wasproduct en zijn aangepaste verpakking wel zouden aanslaan bij de consument. In Nederland werd een testpanel van 1.500 mensen opgezet.“De resultaten zijn veelbelovend, ook in andere landen”, zegt Blereau. “We zijn dus heel optimistisch. We gaan het productsterkpromoten ende consument duidelijk de voordelen ervan uitleggen.

 

We hebben een combinatie van actieve wasbestanddelen gevonden die op zichzelf al een stabiele gel vormt, zonder structuurvormende additieven.

Linda Blereau, External Relations Benelux, P&G 

 

Procter & Gamble en het milieu

Duurzaamheid is al tien jaar een prioriteit voor Procter & Gamble:

  • Het product Ariel Cool Clean en de campagne ‘Draai naar 30°’,die de consument aanspoorde om te wassen op lagere temperaturen.
  • In 2007 bouwde P&G in de Franse stad Amiens The Big Box,het grootste distributiecentrum in West-Europa. In het complex werden geavanceerde technologieën voor duurzaam bouwen toegepast.Zonnepanelen, windturbines, overvloedig natuurlijk licht en zuinige tl-verlichting zorgen er voor een duurzaam energiesysteem.

 

 

Hoge concentratie, geen onnodige additieven

Ariel Excel Gel is geen afgeleide van een bestaand wasmiddel,maar een totaal nieuwe formule.Het bevat tot drie keer meer koud-actieve bestanddelen dan een normaal wasmiddel. Bovendien vond P&G een formule die geen bijkomende structuurvormers vereist om er een viskeuze gel van te maken.Daardoor is het product en de verpakking nog compacter dan geconcentreerde wasmiddelen.