Voorbeelden van preventie
Carrefour Belgium
Preventietoepassing: 
Betere afstemming op omverpakking of logistiek
Gewichtsvermindering
Productcategorie: 
Was- en onderhoudsproducten
GB en Carrefour
Before
After

Vroeger stond het onthardingszout voor vaatwasser van GB en Carrefour in dozen van 4 kg in de rekken. Het nieuwe verpakkingsconcept van beide private labels bevat nog steeds 4 kg, maar is samengesteld uit vier kartonnen doseringseenheden van 1 kg zout elk. Met deze ingreep verhoogden de ontwerpers in de eerste plaats het gebruiksgemak voor de consument. Het onthardingszout heeft dus een verpakking met kleinere gebruiksvolumes, maar toch is de globale verpakkingsratio verbeterd.

Vroeger stond het onthardingszout voor vaatwasser van GB en Carrefour in dozen van 4 kg in de rekken. Het nieuwe verpakkingsconcept van beide private labels bevat nog steeds 4 kg, maar is samengesteld uit vier kartonnen doseringseenheden van 1 kg zout elk. Met deze ingreep verhoogden de ontwerpers in de eerste plaats het gebruiksgemak voor de consument. Het onthardingszout heeft dus een verpakking met kleinere gebruiksvolumes, maar toch is de globale verpakkingsratio verbeterd. Waar het gewicht van de oude verpakking 233,5 g bedroeg, weegt het nieuwe concept slechts 171,6 g, een reductie van 26,5% voor dezelfde producthoeveelheid (4 kg).

Ook aan de transportefficiëntie werd gewerkt. Zo worden de dozen per drie – in plaats van de vroegere twee – eenheden in een PE-film gewikkeld. Die wijziging alleen al bespaart 31% aan polyethyleen. De totale besparing aan verpakkingsmateriaal komt daarmee op meer dan 22 ton per jaar. De nieuwe doos is ook stabieler, waardoor elke pallet nu een extra laag kan dragen, in totaal 234 dozen in plaats van de vroegere 200. De nieuwe palletstapeling houdt een efficiëntiewinst in van 12% op het vlak van logistiek en transport.